سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 90
کل بازدید : 765881
کل یادداشتها ها : 965
خبر مایه


حجاب به مفهوم اخص پوشش است که در اطراف یک زن یا یک شیی قرار می گیرد تا او را کاملا از دیدگاه عمومی محفوظ دارد.به طور یقین حجاب قبل از اسلام وجود داشته است، اما اسلام آن را به صلاح زن تکمیل نموده است.اسلام در تمام احکامش مقام زن را تکامل بخشیده است.

به طور کلی در اکثر تصاویر مذهبی همچنین مجسمه هایی که در موزه های اروپا و سایر نقاط جهان به چشم می خورد چه در دین یهود و چه در دین مسیحیت زنان دارای روسری و یا پوشش بلندی که بی شباهت به چادر نیست می باشند.

نوع لباس بستگی به تمدن بشر دارد و درجریان زمان بایستی تغییراتش مورد مطالعه قرار گیرد بیشترین تغییر لباس زنان ایرانی از اواخر قرن نوزدهم با تثبیت سلسله قاجاریه آغاز می گردد توجه به مد اروپایی از اواسط حکومت ناصرالدین شاه شروع شد ولی لباس خارج از خانه تغییری نکرد.

در بعضی از نقاط دنیا زنان برای مقابله با استعمار و تفکرات استعمارگران حجاب را زبان اعتراض خویش قرار داده اند. هدف استکبار در مقابله با زنان محجبه صرفا از بین بردن حجاب نیست بلکه مبارزه با یک نماد فرهنگی و هویت ملی و دینی است که می تواند همچون یک پرچم مبارزه در مقابل اهداف قدرتهای سلطه گر به اهتزاز آید.

دکتر حکیم‌ الهی‌ استاد دانشگاه‌ لندن‌ در کتاب‌ زن‌ و ازادی‌ پس‌ از تشریح‌ وضع زن‌ نزد اروپاییان‌‌ درباره‌ حکم‌ پوشش‌ و حجاب‌ زن‌ نزد مسیحیت‌‌ عقاید ‌کلمنت‌‌ و ‌ترتولیان‌‌ ‌دو مرجع مسیحیت‌ و دو اسقف‌ بزرگ‌‌ را درباره‌ حجاب‌ بازگو میکند‌ ‌زن‌ باید در حجاب‌ و پوشیده‌ باشد‌ اگر چه‌ در خانه‌ خود باشد‌ برای‌ زن‌ مومن‌ عیسوی‌‌ در نظر خداوند پسندیده‌ نیست‌ که‌ نزد بیگانگان‌ به‌ زیور اراسته‌ شود حتی‌ زیبایی‌ طبیعی‌ ان‌ نیز باید مخفی‌ گردد‌دین‌ زرتشت‌ بر پایه‌ سه‌ اصل‌ اندیشه‌ نیک‌ ‌گفتار نیک‌ و کردار نیک‌ استوار گشته‌ است‌‌ اشو زرتشت‌‌ پیامبر زرتشتیان‌ در توصیه‌ به‌ پیروان‌ خود کوشیده‌ است‌ تا پایه‌ های‌ حجابی‌ را که‌ زنان‌ ایرانی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ فرهنگ‌ ملی‌ در ظاهر و عرف‌ رعایت‌ می‌ کنند درعمق‌ روح‌ انان‌ تحکیم‌ نماید ‌
درکتاب‌ ‌وندی‌ داد ‌ زرتشتیان‌ این‌ گونه‌ امده‌ است‌ ‌کلام‌ ایزدی‌ است‌ که‌ کردار زشت‌ را نابود می‌ کند ‌ از تو ای‌ مرد خواهش‌ می‌ کنم‌ پیدایش‌ و فزونی‌  پاک‌ و پاکیزه‌ ساز ‌ از تو ای‌ زن‌ خواهش‌ می‌ کنم‌ تن‌ و نیرو را پاک‌ وپاکیزه‌ سازنیکنا نماینده‌ زرتشتیان‌ در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در باره‌ حجاب‌ در شریعت‌
زرتشت‌ می‌ گوید ‌ شریعت‌ زرتشت‌ انسان‌ را موجودی‌ هوشمند و خردمند می‌ داند که‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ ارزشهای‌ انسانی‌ و دوری‌ از خصلت‌ های‌ حیوانی‌ تلاش‌ میکند‌ حفظ حجاب‌ همراه‌ با عفت‌ باطنی‌ از جمله‌ این‌ ارزشهای‌ انسانی‌ است‌ که‌ شریعت‌زرتشت‌ بران‌ تاکید دارد ‌
اردشیرخورشیدیان‌ رئیس‌ انجمن‌ موبدان‌ نیز در این‌ باره‌ با اشاره‌ به‌ اهمیت‌پوشش‌ و حیا در همه‌ ادیان‌ به‌ ویژه‌ شریعت‌ زرتشت‌‌ عقیده‌ دارد که‌ حجاب‌ یکی از ابتدایی‌ ترین‌ باورهایی‌ است‌ که‌ در شریعت‌ زرتشت‌ به‌ ان‌ تاکید شده‌ است‌ ‌
خورشیدیان‌ با بیان‌ اینکه‌ وجدان‌ و خردپایه‌ های‌ اصلی‌ دینداری‌ در شریعت‌ زرتشت‌ است‌ می‌ افزاید ‌ هرکاری‌ که‌ هر فرد انجام‌ می‌ دهد وقتی‌ نیک‌ است‌ که‌ موافق‌ با خرد و وجدان‌ باشد و این‌ دو ‌معیار دقیقی‌ برای‌ تشخیص‌ نیک‌ از بد است‌‌ وی‌ گفت‌ ‌ حجاب‌ ظاهری‌ و باطنی‌ که‌ بر پایه‌ این‌ دو اصل‌ باشد نیک‌ است‌ و علاوه‌ بر ایجاد شکوه‌ ‌زیبایی‌ و شخصیت‌ در فرد موجب‌ سلامت‌ اجتماع‌ می‌ شود‌
دراصول‌ اخلاقی‌ ص‌ تلمود ‌ که‌ یکی‌ از کتاب‌ های‌ مهم‌ دینی‌ و درحقیقت‌ فقه‌ مدون‌ و ایین‌ نامه‌ زندگی‌ یهودیان‌ است‌ ‌ امده‌ ‌ ص‌ اگرزنی‌ به‌ نقض‌ قانون‌ یهود می‌ پرداخت‌‌ چنانچه‌ مثلا بی‌ انکه‌ چیزی‌ برسر داشت‌ به‌ میان‌ مردم‌ می‌ رفت‌ ویا در شارع‌ عام‌ نخ‌ می‌ رشت‌ یا با هرسنخی‌ ازمردان‌ درد دل‌ می‌ کرد یا صدایش‌ انقدر بلند بود که‌ چون‌ درخانه‌ اش‌ تکلم‌ می‌ نمود ‌ همسایگانش‌ می توانستند سخنان‌ او را بشنوند ‌ دران‌ صورت‌ مرد حق‌ داشت‌ بدون‌ پرداخت‌ مهریه‌ اوراطلاق‌ دهد ‌
اوریس‌ معتمد نماینده‌ کلیمیان‌ در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ با تاکید بر لزوم‌ پوشش‌ در شریعت‌ یهود گفت‌ ‌ درخصوص‌ پوشش‌ و حجاب‌ و کیفیت‌ ان‌ به‌ ویژه‌ برای‌ خانم‌ ها در شریعت‌ یهود توصیه‌ های‌ فراوانی‌ شده‌ است‌ ‌ .‌ سختگیریهای‌ بی‌ شمار شریعت‌ یهود در خصوص‌ حجاب‌ افزود ‌ حجاب‌ دربین‌ یهودیان‌ به‌ مراتب‌ شدید تراز انچه‌ که‌ اسلام‌ می‌ خواست‌ رواج داشت‌‌ وی‌ چادر ‌برقع و روبند را از جمله‌ پوشش‌ هایی‌ دانست‌ که‌ زنان‌ یهود با ان‌ خود را از نگاه‌ نامحرم‌ می‌ پوشانیدند‌ از بررسی‌ حجاب‌ در ادیان‌ چهارگانه‌ در می‌ یابیم‌ که‌ قانون‌ حجاب‌ مختص‌ به‌ دین‌ مبین‌ اسلام‌ نبوده‌ است‌ بلکه‌ در ادیان‌ دیگر بر این‌ مهم‌ تاکید شده‌ است‌ و دین‌ اسلام‌ به‌ عنوان‌ کامل‌ ترین‌ دین‌ ‌رسالت‌ خود می‌ داند که‌ بر اساس‌ انچه‌ که‌ خداوند به‌ همه‌ ادیان‌ توحیدی‌ تشریع کرده‌ ‌ فلسفه‌ ‌ حجاب‌ ‌را که‌ به‌ دلیل‌ تحریف‌ هایی‌ که‌ در فرازو نشیب‌ های‌ تاریخی‌ به‌ ان‌ وارد شده‌ و تحت‌ تاثیر فرهنگهای‌ الحادی‌ و جاذبه‌ های‌ ان‌ و لذتهای‌ زود گذر دنیایی‌ قرارداده‌ است‌ ‌ قانونمند ‌متعادل‌ و صحیح‌ ان‌ مطابق‌ با فطرت‌ انسانی‌ زن‌ وغیرتمندی‌ مرد بر بشریت‌ عرضه‌ کند‌ .

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ