سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 53
بازدید دیروز : 77
کل بازدید : 764936
کل یادداشتها ها : 965
خبر مایه


 در جوامع روایى شیعه و سنى، از امور متعددى به عنوان (علایم ظهور) یاد شده است. منظم ساختن این نشانه‏ ها در ضمنِ تقسیم و دسته‏ بندى آن‏ها، فوایدى را در پى دارد که بر اهل دقت پوشیده نیست.

 نشانه‏هاى ظهور را از زوایاى مختلفى مى‏توان نگریست؛ مثلا از لحاظ پیوستگى و گسستگى نسبت به ظهور، علایم منفصل و علایم متصل - و به تعبیر دیگر علایم پیش از ظهور و علایم مقارن با ظهور - را تشکیل مى‏دهند و از نظر میزان قطعیت، به علایم محتوم و علایم مشروط انقسام مى‏یابند و از جهت طبیعى و انسانى بودن و شخصى یا عمومى بودن سه دسته ‏ى (حوادث خارق ‏العاده)، (اوضاع عمومى اجتماعات بشرى) و (متخاصمان؛ نیروها و چهره‏ ها) را تشکیل مى‏دهند. پیش از ذکر علایم، دو نکته را خاطر نشان مى‏کنیم:

 نکته اول: مأخذ برخى از علایم، خبر واحد یا احادیث مجهول و روایات مقطوعه و مرفوعه مى‏باشد، هرچند نگارنده در این مکتوب، همه‏ ى علایم را ذکر نمى‏کند و به ذکر علایمى که اکثرا در کتب متعدد و معتبر روایى وارد شده، بسنده مى‏کند ولى به هر روى تضمینى براى عدم راهیابى نشانه‏هاى ضعیف السند وجود ندارد؛ البته قدر متیقن از نشانه‏ هاى محتوم در میان مجموعه ‏ى علایم، قابل تحصیل و تشخیص است.

 نکته‏ ى دوم: لسان روایات در پاره‏اى از علایم به احتمال زیاد، زبان نمادین یا به اصطلاح سمبلیک است. بر این اساس، مدلول مطابقى برخى از واژگان مراد نیست، بلکه معناى کنایى و استعارى مقصود معصوم‏ علیه السّلام بوده است که در قست پایانى این فصل و ضمن نکته‏ ى پنجم نمونه ‏ى برجسته‏اى از آن ارایه خواهد شد.


  2 - 1علایم متصل و نشانه‏ هاى منفصل

 نخست به ذکر علایم متصل که همان نشانه‏هاى مقارن ظهور هستند مى‏پردازیم و سپس علایم منفصل را در قالب سه دسته بیان مى‏کنیم.

 الف - علایم پسینى (نشانه ‏هاى متصل)

  1- علامت سال ظهور آن است که عدد آن فرد (یعنى مختوم به  7 5 3 1یا  9) مى‏باشد و علامت روز ظهور آن است که شنبه مصادف با عاشورا (دهم محرم) خواهد بود. 

 2-  صبح روز ظهور، افراد زیر بالش خود صحیفه‏اى مى‏یابند که بر آن نوشته شده: (طاعة معروفة).

3 -  هنگام ظهور، ملکى (یا تکه ابرى) بر فراز وجود شریف حضرت بقیةالله الأعظم (عجل‏الله تعالى فرجه) ندا در مى‏دهد: (این است مهدى (خلیفة الله) او را تبعیت کنید).

 4-  عیسى بن مریم‏ علیهما السّلام  از آسمان فرود آمده و پشت سر امام‏ علیه السّلام نماز مى‏گذارد.

 5- جبرئیل ‏علیه السّلام  از سمت راست و میکائیل‏ علیه السّلام  از چپ، حضرت را مشایعت مى‏کنندو جبرئیل خروش بر مى‏آورد: (البیعة لله).

 6-  همزمان با سال ظهور، مردمان شاهد بیست و چهار نوبت بارش باران و رحمت الهى و سرسبزى و طراوت زمین و پدید آمدن برکات بیشمار خواهند بود.

 ب - علایم پیشینى (نشانه ‏هاى منفصل)  

 علایم منفصل یا پیشینى ظهور خود به سه دسته‏ ى (حوادث خارق العاده)، (اوضاع عمومى اجتمات بشرى) و (متخاصمان؛ نیروها و چهره‏ ها) انقسام مى‏یابد که در اینجا بخشى از علایم هر دسته را ذکر مى‏کنیم:

ب 1-  حوادث خارق العاده

  1- کسوف خورشید در نیمه‏ ى رمضان و خسوف ماه در آخر آن ( بر خلاف قوانین حرکات طبیعى اجرام آسمانى).

2 -  فرو رفتن زمین در سرزمین (البیداء) (میان مکه و مدینه) و قریه ى (جابیه) و قریه ى (حَرَسْتا)

3 -  توقف سیر خورشید در آسمان از هنگام ظهر تا نیمه ‏هاى عصر.

4 -  ظهور سرخى آفاق گسترى در آسمان

5 -  ظاهر شدن تصویر صورت و سینه‏اى در قرص خورشید.

6 - صیحه‏ ى آسمانى در ماه رمضان و نداى غیبى هاتفى که نام حضرت و نام پدر بزرگوارشان را فریاد مى‏کند.

7 -  مرگ‏هاى سرخ و سپیدى که پیش از ظهور حضرت بسیارى از مردمان را هلاک مى‏سازد

 2 ب -  اوضاع عمومى جوامع بشرى

 احادیث بسیارى در کتب روایى شیعى و سنّى وارد شده که اوضاع و احوال حاکم بر حیات عمومى نوع بشر را در سطح بین المللى، تیره و نابسامان و اسفناک ترسیم مى‏کند. به گوشه‏اى از آن‏ها اشاره مى‏کنیم:

 1 - زوال علم و معرفت و خردورزى و انتشار جهالت و تقلید.

 2-  شیوع فساد مالى و جنسى و قتل و غارت و شهادت به دروغ.

3-  افزایش قیمت‏ها و صعوبت معاش و فراوانى مرگ و میر.

 4-  تکیه زدن حاکمان فاجر و ظالم بر اریکه ى قدرت.

 5-  بى‏رونقى نماز و عبادت و رونق یافتن دروغ‏گویى و بى‏ثباتى مردم در دین خود

 6-  تشبّه زنان به مردان و مردان به زنان.

 2 - 2 علایم حتمى و غیر حتمى

 (نشانه‏ هاى مقطوع و نشانه‏ هاى مشروط)

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ