سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 77
بازدید دیروز : 25
کل بازدید : 766235
کل یادداشتها ها : 965
خبر مایه


اسرار و معارف حج‏

هر یک از عبادات، راز و رمزى دارد که دستیابى به ثمرات شیرین و ارزشمند آنها، جز با فهم و درک صحیح آن رموز میسّر نیست. حج خانه خدا نیز از زمره همین عبادات است. حاجیان از فرسنگها راه با دشواریها و سختى‏هاى فراوان و هزینه‏هاى سنگین، به سرزمین وحى آمده، با حضور در میقات، لباس و پوشش معمولى خود را از تن بدر مى‏کنند و با پوشیدن دو جامه احرام و گفتن لبیک، محرم شده، به مکه مى‏آیند و گرداگرد خانه کعبه به طواف مى‏پردازند. نماز طواف مى‏خوانند.  از صفا به مروه مى‏روند و بازمى‏گردند و در این مسیر گاهى عادى و گاهى تند مى‏روند.

 پس از آن، قدرى از مو و یا ناخن را کوتاه کرده، سپس در مراسم حج تمتّع، به عرفات مى‏آیند. نیم روزى را آنجا مى‏مانند، آنگاه حرکت کرده به مشعرالحرام مى‏رسند، چند ساعتى را در آنجا بیتوته مى‏کنند و با طلوع خورشید راهى منا مى‏شوند. روز اوّل هفت سنگریزه به جمره عقبه و در روزهاى بعد به هر یک از جمرات سه‏گانه، هفت سنگ مى‏زنند. قربانى مى‏کنند. تقصیر نموده، یا سر مى‏تراشند و باز هم گرد کعبه آمده، طواف‏ مى‏کنند و سعى صفا و مروه و طواف نساء، و آنگاه حج پایان مى‏یابد و حاجى به شهر و دیار خویش بازمى‏گردد.  

آیا حج که عبادت عمر است و گاهى در طول زندگى انسان، تنها یکبار توفیق تشرف حاصل مى‏گردد و قبل از آن نیز بارها با خواندن این دعا: «اللهم ارزقنیحج بیتک الحرام فیعامیهذا و فى کلّ عام» به خدا التماس مى‏کند تا حج نصیب او شود براى همین اعمال ظاهرى است؟! آیا خداوند چنین اراده کرده است تا مسلمانان گرداگرد سنگهایى بگردند و بدون هیچگونه تغییرى به موطن خود بازگردند؟ نه، هرگز چنین نیست، تمامى این رفتارها و اعمال، جنبه سمبلیک داشته، راز و رمزهاى فراوانى را در خود نهفته دارد. پیشوایان معصوم براى پیشگیرى از اینگونه تصوّرها و اندیشه‏هاى ناصحیح، مطالب مهم و ارزشمندى بیان داشته، معارف و اسرار دریاوار هر یک را بر شمرده‏اند. هر کس بدون توجه به اسرار و معارف این عبادت بزرگ، به اعمال و رفتار حاجیان بنگرد شاید ابتدا چنین تصوّرى در ذهنش جلوه کند که: این همه زحمت و رنج و تلاش و صرف هزینه براى چه؟ و این کارها و رفتارها چه معنا و مفهومى دارد؟  

ابن ابى‏العوجاء که از مشرکان سرسخت و گستاخ دوران زندگى امام صادق (ع )است با قیافه‏اى روشنفکرانه به آن حضرت مى‏گوید: «تا به کى این خرمن را مى‏کوبید و به این سنگ پناه مى‏آورید، واین خانه از سنگ و گِل برافراشته شده را مى‏پرستید، و چونان شتران رم کرده، گرداگرد آن هروله مى‏کنید، هر کس در این [رفتارها ]اندیشه کرده، تأمّل کند مى‏داند که اینها، کار انسان حکیم و صاحب نظر نیست!» سپس خطاب به امام صادق (ع) مى‏گوید: «شما که در صدر و نوک پیکان این امر قرار دارید و پدرت نیز پایه‏گذار و شکل دهنده آن بوده است، پاسخ این سخن را بازگوى.» امام (ع) لب به سخن گشوده، به گوشه‏اى از اسرار اشارتى مى‏کند و مى‏فرماید: «این خانه‏اى است که خدا بوسیله آن، بندگانش را به پرستش واداشت تا با آمدن به این مکان، میزان پیروى و اطاعت آنان را بیازماید. از این رو بندگان خود را به بزرگداشت و زیارتِ این خانه برانگیخت و آن را قبله نمازگزاران ساخت، پس کعبه مرکزى براى کسب خشنودى خداوند و راهى به سوى آمرزش اوست. خداوند آن را دو هزار سال پیش از گستراندن زمین آفرید. پس سزاوارترین کسى که باید اوامرش را گردن نهاد، و از نواهى او دورى گزید، خدایى است که چهره‏ها و جان‏ها را آفرید.» 

 نگرشى عمیق و همه جانبه به آیات و روایات، بخوبى این معنا را ثابت مى‏کند که حج را ظاهرى است و باطنى، آنچه را مردم در ظاهر مى‏بینند با حقیقت حج فاصله بسیار دارد و حال آن که خداوند طالب آن حقیقت است: حجى را مى‏خواهد که مبرور باشد و حاجى با بازگشت به موطن خویش تحوّلى اساسى در روحش پدید آید. حجى را مى‏خواهد که مناسک آن، مناسک زندگى صحیح اسلامى باشد. حجى را مى‏طلبد که حاجى پس از برگشت، به غیر خدا لبیک نگوید و گرد غیر خدا نگردد. حجى را مى‏خواهد که حاجى در آن با شیطان بستیزد و هر آنچه از دنیا نزدش عزیز است در راه خدا قربانى کند و جز خدا چیزى را نبیند و چیزى نخواهد و ...

منبع:http://azmoonebandegi.anzaliblog.com/15825/index.html






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ