آیت اللَّه محمّد هادى معرفت، دام عزّه، مىگوید : زمانى در نجف اشرف مشغول نوشتن مباحث علوم قرآنى، پیرامون آیات متشابه قرآن کریم بودم بحث به این آیه رسید که خداوند مىفرماید :
وَمَا یعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ ...
معمولاً ما این آیه را چنین معنا مىکنیم : تأویل آیات متشابه را جز خدا و کسانى که ریشه دار و راسخ در علم هستند، نمىدانند، آنان که مىگویند ما بدان چه ایمان آوردیم، همه از جانب پروردگار است. و آن گاه بر طبق روایات الراسخون فى العلم را به معصومین علیهم السلام تفسیر مىکنیم که فقط ایشان و خداوند این علم را دارند. در این صورت واو قبل از الراسخون، واو عاطفه مىشود.فخر رازى چون این معنا را قبول ندارد، واو را استیناف مىگیرد یعنى جمله قبل را تمام و "والراسخون... "را ابتداى جلمه جدید مىداند که معنا این طور مىشود : تأویل آیات متشابه را جز خدا، هیچ کس، نمىداند و کسانى که راسخ در علم هستند مىگویند... و چند اشکال ادبى که یکى از آنها قوى است، بر قول اوّل وارد مىسازد.
هر چه فکر کردم نتوانستم جوابش را پیدا کنم. تقریباً یک هفته در مجالس مختلف این اشکال را مطرح کردم، ولى حل نشد و نوشته، همان طور مانده بود. بعد از یک هفته به حرم حضرت امیرالمؤمنین، علیه السّلام، مشرّف و به ایشان متوسّل شدم و عرض کردم : یا على، اگر هیچ کس نداند، تو مىدانى که هدف من از نوشتن این کتاب، احیاى حقّ توست، چطور اجازه مىدهید این طور متحیّر بمانم. این را گفتم و به منزل مراجعت کردم. وقتى قلم به دست گرفتم که بنویسم. دیدم شبهه به راحتى حل شد، همان چیزى که یک هفته معطّل آن شده بودم. آرى ما هرگاه در کارمان مشکلى پیش آید خدمت این عزیزان مىرویم، حتّى حضرت معصومه معصومه، علیها السلام، هیچ فرقى نمىکند. و مشکل حلّ مىشود.
پی نوشت ها:
1- آل عمران/7(و تفسیر آن را، جز خدا و راسخان در علم، نمیدانند.)
2- مجله بشارت، سال سوم، شماره سیزدهم، صفحه 37.